Advertisement

In Nederland werden tussen 2003 en 2005 in totaal drie seizoenen uitgezonden die samengesteld waren uit een selectie van afleveringen uit meerdere seizoenen uit Japan. Deze waren gecensureerd om deze geschikt te maken voor de Westerse jeugdige doelgroep en tevens waren deze afleveringen nagesynchroniseerd in de Nederlandse taal met gebruik van Nederlandse stemacteurs. Zoals in de originele Japanse versie duurt elke aflevering ongeveer 25 minuten en bestaat elke aflevering uit drie verhalen, echter is het wel zo dat in de Nederlandse versie de verhalen opnieuw verdeeld zijn omdat niet alle verhalen vertaald zijn. Desondanks een gigantische populariteit stopte de productie van Nederlandse afleveringen na drie seizoenen.

Niet overal zijn gecensureerde versies te zien, in Spanje en Portugal is de serie ongecensureerd te zien. Ook zijn er landen die een eigen gecensureerde versie uitzenden zonder de hulp van Vitello/Phuuz waardoor ze gewoon (bijna) alle afleveringen op volgorde uitzenden met censuur, deze eigen versie wordt uitgezonden in onder andere India.

In een onderzoek uitgevoerd in 2020 onder meer dan 250 mensen bleek dat men de Nederlandse versie een gemiddeld waarderingscijfer van 8,5 geeft.

Vaste rolverdeling

Boos
  • Shinchan: Melise de Winter
  • Mitsy: Ingeborg Wieten
  • Harry: Jan Elbertse
  • Daisy: Melise de Winter
  • Dori: Marjolein Algera
  • Uma: Hymke de Vries
  • Cosmo: Lottie Hellingman (S1/S2)
  • Cosmo: Angélique de Boer (S3)
  • Nini: Lucie de Lange
  • Max: Tony Neef
  • Muchacho: Ewout Eggink
  • Mevrouw Goobers: Lucie de Lange

Afleveringen

Vooralsnog zijn er 130 Nederlandse afleveringen geproduceerd.

Hoofdartikel: Afleveringenlijst Vitello en Phuuz

Bronmateriaal

De Nederlandse versie werd samengesteld met behulp van Engelstalige nasynchronisaties. De eerste twee seizoenen werden gebaseerd op een nasynchronisatie van Vitello Productions terwijl het derde seizoen werd gebaseerd op een nasynchronisatie van Phuuz Entertainment. Beide bedrijven zijn afkomstig uit de Verenigde Staten, de staat Californië om precies te zijn.

Advertisement